Функции на ресурсния учител

1.Планиране. Подготовка на образователно-възпитателния процес :

-  изготвя годишен план за дейността си;
- участва в разработването на индивидуални програми за обучение и развитие на деца и ученици със специални образователни потребности;
- планира взаимодействието с учители, родители, социални партньори, социална среда;
- участва в разработването на училищни учебни планове или на програми в детската градина;
- участва в планирането на общоучилищни дейности или на дейности в детската градина;            
- определя конкретните образователно-възпитателни или учебно-възпитателни цели за децата (учениците) със специални образователни потребности за всяка учебна или образователна единица съвместно с учителя в детската градина, с началния учител или с учителя по даден учебен предмет  и взема участие в  структурирането  и провеждането на  учебния час (занятие) за постигането им;
- съдейства  за  планирането на необходимите ресурси и на материално-техническата база с оглед осигуряване на качествен образователно-възпитателен  (учебно-възпитателен процес) за децата (учениците), интегрирани в групата в детската градина или в класа;
- планира дейностите, свързани с  професионалната му квалификация, усъвършенстване и развитие; 
- участва в планирането на дейности, свързани с професионалната реализация на ученици със специални образователни потребности. 

2.Осъществяване на обучението,  възпитанието и подпомагането на 
децата и учениците със специални образователни потребности в групата в детската градина и в класа:
- работи индивидуално по предметите от учебния план с ученика със специални образователни потребности в класа и с група ученици със специални образователни потребности извън класа;    
- работи индивидуално и групово с деца със специални образователни потребности по програмите на детската градина;
- работи индивидуално и групово или подпомага ученици с нарушено зрение по специалните предмети от учебния план на специалното училище за деца с нарушено зрение; 
- подпомага работата на учителя по специалните предмети от учебния план на училището за деца с увреден слух;
- подпомага самоподготовката по общообразователните предмети и 
консултира учителя относно спецификата при овладяване на учебното съдържание от учениците със специални образователни потребности по даден учебен предмет; 
- съдейства за организиране и адаптиране на пространството в класната 
Стая за ефективно включване на  учениците със специални образователни потребности  в  учебно-възпитателния процес;
- отговаря за използването и съхраняването на специалните технически средства и апаратура;
- организира и участва активно в комплексното педагогическо 
оценяване на детето от екипа в детската градина или в училището;
- създава и съдейства за поддържане в учебно-възпитателния  процес 
на коректни взаимоотношения, конструктивно общуване и сътрудничество между децата (учениците);
- съобразява изискванията си към учениците със специални образователни потребности с възрастовите им особености и с образователните им потребности, като използва подходящи образователни стратегии, методи и техники, които:
а) мотивират учениците и стимулират личностното им развитие;
б) стимулират дейностния подход в обучението и “ученето чрез правене”;
в) реализират вътрешнопредметни и междупредметни връзки;
г) разкриват прагматичните аспекти на знанията,  като обогатяват житейския и познавателния опит и знания на учениците;
- използва учебно-технически средства и материали, учебни помагала, подходящи за постигане на оптимални резултати в конкретната учебна ситуация;  
- участва в професионалното консултиране и ориентиране на учениците със специални образователни потребности.

3.Формиране на общи знания, умения, отношения и ценности
- съдейства за формиране в учениците със специални образователни
потребности на:
а) комуникативни и комуникационни умения;
б) умения за самостоятелна работа в класа и вкъщи;
в) умения за самостоятелно учене през целия живот;
г) умения за работа в група и в екип;
д) умения за решаване на проблеми;
е) умения за критично и конструктивно мислене;
- съдейства за формиране на положителни нагласи към ученето като
съзнателно усилие; 
- съдейства за формиране на общочовешки ценности, за уважение и зачитане на индивидуалността и уникалността на отделната личност;
- съдейства за създаване на обществена нагласа в подкрепа на интегрираното обучение. 

4. Оценяване и отчитане на динамиката в развитието на познавателните процеси и на личността на учениците и на постиженията им в учебно-възпитателния процес
- използва различни методи и похвати за събиране на информация и
оценяване на равнището на усвояване на учебното съдържание съобразно възрастовите и индивидуалните особености на ученика, спецификата на предметната област и
конкретната учебна ситуация;
- участва в оценката на развитието на познавателните процеси и на развитието на личността на ученика

5. Подпомагане на учителя в детската градина, в общообразователното и в професионалното училище
- работи в екип и в сътрудничество с други специалисти, които подпомагат интегрираните деца (ученици);
- консултира учителите по въпроси, свързани с:
а) образователните потребности, произтичащи от увреждането или
нарушението;
б) начина, по който детето (ученикът) ще получава информация в учебния час (занятието) - брайлово писмо, жестомимика като подпомагащо средство, др.;
в) общуването с детето (ученика);
г) участието в учебните и възпитателните дейности и в конкретната учебна и образователна ситуация;
д) принципите, методите и похватите за компенсация, рехабилитация и корекция на увреждането или нарушението;
- оказва специфична методическа помощ по отделните учебни предмети от учебния план, по който се обучава интегрираният ученик;
- подпомага учителя в проверката и оценката на усвояването на учебното съдържание, формирането на умения и компетенции от ученика;
- организира краткосрочни форми - беседи, лекции, семинари, посещения на уроци в специално училище, участие в конференции и други, в които включва учителите от детската градина или училището, в които се обучават и възпитават интегрирано деца (ученици) със специални образователни потребности;
- съдейства за снабдяване на учителите в класа със специална литература по въпросите на обучението и възпитанието на децата и учениците със специални образователни потребности. 


6. Подпомагане на родителите
- запознава родителите с принципите на интегрираното обучение на деца (ученици) със специални образователни потребности в системата на народната просвета, с правата и задълженията им;
- предлага на родителите конкретни форми и начини за самоподготовка на детето (ученика) в дома;
- обучава родителите да усвоят различни форми и похвати на работа с детето (ученика), за да създадат и развият у него полезни умения за самостоятелен и независим живот;
- съдейства на семейството за разширяване на социалните контакти на детето (ученика);
- съдейства за включването на родителите в различни форми на обучение -семинари, поддържащи групи, конференции;
- съдейства за снабдяване на родителите със специална литература; 
- участва в родителски срещи, в други общоучилищни форми и дейности в детската градина за работа с родители като разяснява политиките на интегрираното обучение. 

7. Организационни функции
- организира и провежда педагогическата си дейност в съответствие с изискванията към неговата работа, определени в различни нормативни актове;
- води Дневник на група, подготвителна група/подготвителен клас с
номенклатурен номер 3-5 или Дневник на група при целодневна организация на учебно-възпитателния процес с номенклатурен номер 3-63 в съответствие с функциите му, определени в настоящата длъжностна характеристика;
- участва в работата на педагогическия съвет, както и в различни
организационни и методически форми, свързани с дейността на детската градина (училището);
  - отговаря за състоянието на поверената му материално-техническа и учебна база;
- разработва всекидневен график за работата си, който включва разписание на различните дейности с децата (учениците) - в групата в детската градина, в класа, индивидуалната и груповата работа, работата с родителите, консултациите с учителите;
- спазва стриктно изготвените и утвърдени от директора графици в детската градина (училището). 

8. Опазване на живота и здравето на учениците и децата по време на
образователно-възпитателния процес и на други дейности, организирани от ресурсния учител, от училището или от детската градина
- носи отговорност за опазване на живота и здравето на децата (учениците) по време на учебни занятия и на други дейности, организирани от детската градина (училището);
- следи за здравното състояние на децата и учениците и контролира
спазването на здравно-хигиенните норми и изисквания по време на учебно-възпитателния процес;
- инструктира учениците, контролира спазването на правилата за
експлоатация и охрана на труда при работа с материали и съоръжения в среди, които могат да бъдат потенциална заплаха за здравето и живота на учениците. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар